Biciklistički vikend u Hercegovini

Svaka od brdsko-biciklističkih tura iz projekta “Biking and Heritage for Bosnia and Herzegovina”, i svaka nekropola stećaka koju biciklisti iz Mostara, Sarajeva, Vlasenice i lokalnih zajednica posjete se čini najljepšom.  Sve do sljedeće, pa je teško načiniti neku top-listu, ali protekli biciklistički vikend u Hercegovini definitivno se može svrstati u jedan od “top 5” u posljednjih nekoliko godina. Lijepo vrijeme, nedirnuta priroda, smaragdno zelene rijeke i cvjetne livade uokvirene nebom bez oblačka, sve to uz druženje i naravno posjetu nekropolama stećaka kandidiranim za UNESCO listu svjetske baštine, događaj su koji će svi učesnici dugo pamtiti.

Nekad je bila često korištena krilatica “Upoznaj zemlju da bi je više volio!”. I zaista, nakon ovakvog jednog vikenda čovjek zapravo shvati kako lijepu zemlju imamo a kako malo znamo o nekim krajevima. Pritisnut svakodnevnim obavezama, pa i političkim uređenjem, prosječan bosanac i hercegovac radi, radi, radi…jedva sastavljajući kraj s krajem i eventualno ponekad skokne do obližnjeg izletišta na roštilj. U boljem slučaju, jednom godišnje se spusti putem M17 do mora, dole se bori protiv sunca, komaraca i cijena u kunama i jedva čeka da se dočepa hladovine u Jablanici. A skrene li se malo s tih glavnih, asfaltiranih saobraćajnica, otkriva se takva ljepota da čovjek pomisli kako bi do kraja života mogao hodati sve novim i novim stazama i otkrivati predjele, vode ili livade, a da mu nikad ne dosadi.

Subota, grupa mala ali odabrana, društvo veselo i vožnja automobilom do Boračkog jezera. Nikako nam nije jasno kako država do ovakve ljepote ne izgradi normalnu saobraćajnicu, a ne vijugavu cestu široku jedva nešto više od automobila, pa svako križanje predstavlja opasnost. A onda smaragdno zeleno jezero uokvireno Prenjom. Slika kao da smo u Alpama. I to je tek start ture ka Glavatičevu, asfaltiranom, rijetko prometnom dionicom kojom voze uglavnom ribari mušičari.

DSC_7008 DSC_7004

Usput se divimo bistroj vodi Neretve, visećem mostu iz nekih davnih vremena, lijepo uređenom parku i jezercetu Hitko raftinga, te naposlijetku miru i pravom raju za dušu na nekropoli stećaka “Biskup” iznad Glavatičeva.  Za takvu ljepotu nije teško padalo okretanje pedala uzbrdo, na sreću ne pretjerano veliko. Potom pakovanje i noćenje u Mostaru.

DSC_7011 DSC_7019
DSC_7023 DSC_7043

Da za biciklizam ne treba mnogo novaca govori i to da smo usred Mostara spavali u vrlo jeftinom i zaista pristojnom objektu ženskog rukometnog kluba „Lokomotiva“ . Nažalost, za pohvalu nije bila buka sa obližnjeg partija, ali nas to nije pretjerano zanimalo. Nekima, poput mladića iz Vlasenice ovo je prvi put da borave u Mostaru pa su priliku iskoristili da se upoznaju sa gradom, ljudima i naravno vide Stari most. Snimili su čak i skok s mosta.

Sutradan, mnogo veća grupa i tura Nevesinjiskim poljem koju ćemo dugo pamtiti. Nevesinje je mali, pomalo napušteni gradić istočno od Neretve u koji ne svraćaju slučajni putnici namjernici. Život kao da je ovdje stao. Nevesinjsko polje, ravno kao staklo, se čini nepreglednim a ljepotu ističu Velež s jedne, i Crvanj s druge strane. Poznati su nam oba sa planinarskih i turno-skijaških tura, ali bogatstvo flore nevesinjskog polja po prvi put uživo upoznajemo.

DSC_7084 DSC_7098
DSC_7071 DSC_7113

Ne zna se koje su livad ljepše: one intenzivno žute prekrivene cvijećem, tamnozelene travnate, ili one gdje se isprepliću bijele margarete i crveni makovi. A sve to uokvireno masivom Veleži kojeg pamti oko ili bilježi objektiv fotoaparata. Potom prolazimo kroz mala, pitoreskna sela. Ne mogu se oteti utisku kako smo isti ugođaj imali u Dolomitima, samo za deset puta više novca.

DSC_7154 DSC_7145
DSC_7172 DSC_7158

I kao da to nije bilo malo, dolazimo do nestvarno lijepe rijeke Zalomke. Usred ničega zelena, duboka voda i most iz turskog perioda. Kao da ne želi da privuče previše pažnje i svoju ljepotu sačuva samo za probrane, zalomka malo dalje nestaje, ponirući duboko u hercegovački krš. Posjetiocu zastaje dah, a mi naravno zastajemo praveći poveću pauzu da što duže upijemo taj mir i ljepotu. Miris raznovrsnih biljki je nestvaran, pa beremo svježu nanu. Mostarci naravno ne bi bili pravi mostarci kad ne bi skočili sa „starog“. Ovaj most se čini dovoljno star, voda dovoljno duboka i zelena, i divimo se letu dvojice odvažnih. Čini se da bi ovako mogli danima uživati.

DSC_7247 DSC_7265
DSC_7230 DSC_7192

No, krećemo dalje. Put nas vodi preko livada i polja sve ukrug ponovo do Nevesinja. Brza kafica, pakovanje i odlazak kućama. Valja sutradan u neki novi svijet, ovo kao da je bila posjeta drugoj planeti.

Tekst i foto: Emir Vučijak

[wzslider]

meri
Ekonomist odlutao u vode novinarstva. Voli logiku, enigmatiku i osjecaj slobode u prirodi. Na planine se penje biciklom ili na skijama. Vozi zlatni Trek Remedy a na ture nosi Nikona. Moto: “Kada ostarim, želim da pricam šta sam radio u životu a ne šta sam želio da radim!”