Stručne teme

Fox Dyad-RT2 vs. Scott/DT Equalizer 3

Svjetsku bajkersku scenu ovih dana preplavile su slike novih Cannondale modela za sljedeću sezonu, prije svega dorađenog Scalpela i potpuno novog, bolje reći iznova rođenog Jekylla. Scalpel, iako sinonim za vrhunski XC soft tail bajk i vječiti san mnogih okorjelih bajkera, nije privukao ni blizu pažnje kao Jekyll, odnosno koncept zadnje suspenzije na ovoj All mountain perjanici Cannondalea. Čemu onda ovakav naslov članka? Pročitajte u nastavku.

Ljubitelji Formule 1 dobro znaju ko je Adrian Newey. Čovjek koji je ponajviše zaslužan za dominaciju Wiliamsa u prvoj polovici ‘90tih, pa onda McLarena krajem ‘90tih i koji je posljednje dvije godine od “nekog” RedBulla napravio repspektabilan pobjednički tim. Interesantna je činjenica koliko jedan dobar inženjer/konstruktor može presudno utjecati i donositi prednost u odnosu na mnogo močnije i plaćenije timove.

Slična priča je i sa čovjekom koji je veza suspenzijama spomenutim u naslovu ovog članka. Radi se naravno o Peteru Denku, konstruktoru dobro poznatog Scott-ovog Genius sistema vješanja. Naime, nakon što je legendarni XC vozač Thomas Frischknecht 2000. godine potpisao ugovor o saradnji sa Scottom, kako na takmičarskom, tako i na polju razvoja nove revolucionarne suspenzije, stvari su krenule vrtoglavo naprijed. Thomas je za potrebe utrka maratona trebao XC FS racing bajk koji će se po potrebi ponašati i kao pravi HT. Tadašnja rješena klasičnih zadnjih suspenzija nisu bila dovoljno dobra pa se nakon samo tri godine rodio Geinus.


Peter Denk i prva generacija Scott Genius-a

Ukratko, za razliku od klasičnih suspenzija gdje se neravnine “upijaju” sabijanjem opruge, Genius je baziran na suprotnom principu, tj. razvlačenjem opruge. Naravno, pored razvoja samog amortizera, bilo je potrebno i razviti i potpuno novi sistem vješanja. Prvi model Scott Geniusa predstavljen je 2003. Za potrebe specifičnog sistema poluga ovjesa, novi amortizer je morao biti pomjeren iza seatstay-a (zadnji dio rama u koji ulazi cijev sjedišta).


Gemetrija i princip rada jednog od konvencionalnih rješenja vješanja (Trek Fuel) i Scott Genius

Nakon prvih generacija i otklanjanja dječijih bolesti, Genius se uz Specialized-ov Brain i Cannondale-ov Leffty izdvojio kao uspješno inovativno rješenje suspenzije na MTB bajkovima. U periodu tržišne eksploatacije Genius je postigao značajne uspjehe i dugo vremena bio popularan na XC maraton takmičenjima. Sama suspenzija evoluirala je u nekoliko varijanti, svaka nova je predstavljana kao bolja, ali je koncept u suštini ostao isti. Svaki Genius je do skora radio na principu dvije komore, negativna zračna opruga i ulje za rebound, te uključivanje i isključivanje jedne komore/opruge za potrebe manjeg ili većeg hoda, tj. tvrđeg ili mekšeg rada. Tu je i lockout koji je prvi put donio apsolutno blokiranje amortizera čime je bajk dobio svojstva hardtaila.

Ključni moment priče zbog je i napisan ovaj članak dešava se 2007. godine kada spomenuti Peter Denk iz Scotta prelazi u Cycling Sports Group – SCG (korporaciju brendova Cannondale, GT, Sswinn i Mongoose), odnosno  i započinje projekte koji su na kraju rezultirali senzacionalnim rezultatima. Tako smo jesenas u reportaži sa Euro Bike-a donijeli priču o Cannondale Flash-u, XC HT bajku od samo 7,5kg. Potom je uslijedio Simon ili “električni Leffty” te redizajn večine ramova u ponudi. Često se ističe da je upravo vrhunsko poznavanje izrade kompozitnih materijala klljuč Denkovog uspjeha. Zadnji u nizu noviteta iz Cannondale-a je iznova rođeni model Jekkyl koji sa predhodnikom dijeli samo ime. Ovaj all-mountain bajk iznova je konstriusan, a srce zadnje suspenzije čini potpuno novi amortizer Dyad-RT2 razvijen uz pomoć Fox-a. Dobra saradnja koja je prije rezultovala razvojem Lefftya, ni ovaj put nije zakazala. Po prvim testovima i utiscima, Jekkyl se u vožnji ponaša izvanredno dobro, a večinu zasluga pripisuju upravo novom amortizeru i sistemu ovjesa. Naravno pogađate, iz svega stoji Peter Denk. Ono pak što je svima odmah privuklo pažnju jeste prevelika sličnost sa Scott Genius sistemom. Prosudite sami koliko ima sličnosti, a obzirom da je Amerika poznata po dobroj zaštiti patenata, vidjet ćemo da li će biti negativnih reakcija i zabrana.


Novi Cannondale Jekyll sa potpuno izmjenjenim sistemom zadnjeg vješanja


Fox Dyad-RT2 razvijen u potpunosti iznova za potrebe Cannondalea

Nekako u isto vrijeme kada je Denk počeo raditi za Cannondale i razvijati novitete za nove poslodavce, u Scott-u su odlučili pronaći jakog partnera za daljni razvoj i usavršavanje svojih suspenzija. Odluka je pala na DT Swiss, kompaniju koja tek odnedavno ozbiljnije radi na razvoju suspenzija, ali koja za razliku od večine drugih brendova ima orijentaciju ka kvalitetnim i skupim rješenjima namjenjenim najzahtjevnijima. Proizvodi im se odlikuju visokom kvalitetom, ali prije svega malom masom. Rezultat saradnje Scott-a i DT je Scott Spark koji se odlikuje nevjerovatno malom masom rama pa je jedan od bicikala iz snova za sve koji se bave XC / maraton utrkama. Jedan od njih je i među nama 🙂


Modeli 2010: Genius 10 i Spark RC

Vratimo se na priču o amortizerima. Dyad-RT2 po specifikacijama ima 2 tj. 3 moda rada: Elevate, Flow i zaključan. Elevate mod podrazumjeva trvđi rad i tek 90mm hoda, dok je Flow namjenjen vožnji na spustu sa mekanih 150mm hoda i skoro pa linearnom progresijom (ovo znači da se tvrdoća amortizera mijenja tek minimalno sa njegovim sabijanjem). U zaključanom modu bajk se ponaša kao klasični HT. Različit “karakter” suspenzije postignut je sistemom koji uključuje i isklučuje rad dodatne manje komore. U Elevate modu kompresija i povrat (rebound) ali i SAG smanjeni su do 40%. Na taj način se znatno gubi na udobnosti, ali dobija na (ne)rasipanju energije pedalanja uzbrdo. Kad je pak potpuno otvoren, Dyad-RT2 koristi znatno veću ukupnu zapreminu zraka u opruzi te je hod linearniji i veći. Osim toga, reguliranjem ventila za kontrolu protoka ulja između komora koriguje se brzina rada te amortizer postaje mnogo agilniji i osjetljiviji.


Princip rada Scott/DT Equaliser3 i Fox Dyad-RT2 zadnjeg amortizera (usporedba Elevate i Flow moda)

Shema prikazana na slikama iznad pokazuje osnovni princip rada dava uspoređena amortizera. Uzevši u obzir da su Scottovi inženjeri vjerovatno očekivali novi konkurentni amortizer na principu Geniusa, logičan je njihov potez da unaprijede postojeći model. Tako novi Genius LT (LT za “long travel”) sa Equaliser 3 amortizerom pruža ukupnih 185mm hoda u otvorenom i 110 u traction modu. Kao što se i na shemi vidi, dodatni i linearniji hod postignut je jednostavnim dodavanjem nove komore koja se progresivno otvara propadanjem amorizera. I kod ovog modela, u traction modu smanjena je brzina kompresije i povrat čime je osigurano manje gubljenje energije pri savladavanju uspona. Bajk sa ovakvim setupom zadnje suspenzije postaje nevjerovatno prilagodnjiv potpuno različitim terenima i primjenama. Lockout na usponu, traction na makadamu i full mod na zahtjevnim dionicama spusta.


Izgled novog Scott/DT Equaliser3 amortizera ; remote lockout prednje i zadnje suspenzije

I Scott Genius LT i Cannondale Jekyll su bicikli namjenjeni zahtjevnim bajkerima za All-mountain (ili “over mountain” kako ističu u Cannondale-u) vožnju u kojoj su podjednako bitna vozna svojstva i na usponu i na spustu. Kako vrijeme odmiče, a konkurencija najjačih brendova raste, ponuda bajkova sa vrhunskim karakteristikama i mogućnostima vožnje po najrazličitijim terenima postaje sve veća. Zaoštravanje tržišta također tjera na pomicanje granica i predstavljanje inovativnih rješenja pa već sada više nije dovoljno da bicikl radi savršeno, nego mora biti prepoznatljiv i unikatan. Šta budućnost nosi to ćemo tek vidjeti, ali jedno je sigurno: bicikli će biti sve bolji, udobniji i brži, užitak vožnje će biti sve veći, ali će i naš novčanik biti tanji 🙂

Tekst: Mersad Pašić
Foto: ilustracija

mekee
Za život i provod zaradjuje kao programer. Vozi srebreni FS bajk i rijetko ga pere.
http://www.mtb.ba

2 Replies to “Fox Dyad-RT2 vs. Scott/DT Equalizer 3

  1. Kolega Mekee, ostao sam bez rijeci!
    Nije mi poznato da si do sada napisao ovako detaljan, odlican tekst! 🙂
    Mozda mi se tekst svidja jer spominjes “mog” Geniusa, mozda sto spominjes aktuelno vjerovatno najbolji maraton bajk Spark. Ali u svakom slucaju sto se u tekstu koristis masom cinjenica koje mozda siroj javnosti u BiH nisu poznate. Npr. Peter Denk, iako mlad inzenjer on je ziva legenda bikescene i nije malo kupaca koji su odkad je Denk presao u Cannondale promjenili svoj bajk odnosno ce uzeti novi. 😉
    Genius LT nece zamijeniti postojeceg Geniusa. Koliko je meni poznato to ce biti zamjena za Ransom. To opet vjerovatno znaci da Scott radi na novom Enduru. Samo predpostavljam. Sve cemo saznati na slijedecem Eurobike-u u septembru.
    Pozdrav svim Denk-ovcima!

  2. O Denku sam nekad davno čitao kad je valjda još bio u Scottu, al onako usputno, bio je neki tekst o primjeni karbona u biciklizmu. Nisam tada imao pojma ko je on, ali je u tom tekst tako jednostavno objasnio princip “slaganja” slojeva karbonskih vlakana u cilju postizanja specifičnih karakteristika, kako se čak i na samom ramu raspored i orijentacija vlakana projektuje za svaku cijev. Tek sam tada u glavi sklopio skliku koje cijevi rama na bajku trpe koja opterećenja… Ako nađem, postam ga ovdje, fakat je korisno.

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.