Savjeti početnicima

Biciklistički ventili – kako pravilno napumpati gumu?

Nedavno je jedan naš kolega biciklist imao banalan problem: kako napumpati unutrašnju gumu svog bicikla. Stvar naoko jednostavna, ipak može izazvati problem ili nervozu ako se prvi put susrećemo sa tim, osobito ako griješimo u proceduri. Konkretno, radilo se o unutrašnjoj gumi sa Presta ventilom i proceduru napuhivanja je bilo potrebno prethodno znati.

Ukoliko odlazite biciklom u planinu svakako ćete ponijeti rezervnu gumu i pumpu. Neki biciklisti rezervnu gumu drže omotanu izolir trakom oko rama bicikla, najčešće “šticne” (cijev ispod sjedišta) i ona je uvijek tu, zlu ne trebalo. Bilo kako bilo neophodno je provjeriti da li je guma ispravna i da li rupe na “felgama” (obručevima točkova) odgovaraju ventilu rezervne gume.

Postoje tri tipa ventila:


a) Auto (“američki”)


b) Presta (“francuski”)


c) Dunlop (“engleski”)

U osnovi, sva tri ventila su pouzdana i ne bi trebali gubiti pritisak u gumi, ali se razlikuju u tehnologiji.

Auto ili tzv. američki, kako mu samo ime kaže, koristi se i kod automobilskih guma. Zatvoren je običnom plastičnom kapicom ispod koje se krije “iglica”. Princip rada je jednostavan: pumpa kad se zatvori pritisne iglicu i oslobodi prostor za ulazak zraka. Ovaj ventil je nešto širi i zna biti uzrok frustracije biciklistima koji su predhodno koristili gume sa užim, Presta ventilima. Kvalitetniji i skuplji obručevi imaju adapter na samoj rupi koji se skida ili ostavlja, ovisno o tipu gume. Kako bi se sa obručem napravljenim za Presta ventile koristile gume sa auto ventilom, moguće je prethodno izbušiti veću rupu odgovarajućom burgijom ali uz oprez da se rupa poslije kvalitetno obradi što sitnijom, okruglom turpijom kako ostatak nakon bušenja ne bi izazivao pucanje gume.

Presta ili tzv. francuski ventil je nešto uži i namijen je biciklističkim gumama, a konstruisan tako da omogućava lakše upumpavanje zraka i s manje napora postizanje većeg pritiska. Unutar ventila se nalazi dio sa kapicom koju je prije pumpanja potrebno odvrnuti do kraja. Kapica je načinjena tako da se odvrtanjem ne može skinuti. Ukoliko je vaša pumpa sa širim otvorom predviđenim za auto ventil potrebno je na presta ventil navrnuti adapter. Ovo učinite oprezno kako navrtanjem adaptera ne biste ponovo zatvorili kapicu ventila. Potom slijedi pumpanje identično kao kod svih ventila. Na kraju, nakon što skinete adapter, kapicu presta ventila zavrnite do kraja i zatvorite cijeli ventil za to predviđenom plastičnom ili ukrasnom kapicom.

Dunlop ili tzv. “engleski” ventil se najčešće sreće na starijim biciklima jer je do nedavno, tačnije do popularizacije Presta ventila, bio standard za biciklističke ventile. Odlikuje ga relativno komplikovan dizajn od tri odvojiva dijela. Sa auto ventilom dijeli promjer tijela ventila pa zahtjeva i isti promjer otvora na obruču. S druge strane, sa Presta ventilom dijeli promjer otvora za zrak pa se za ova dva tipa ventila koriste iste pumpe ili isti adapteri. Odlika ovih ventila je da ne mogu podržati veliki pritisak (ne veći od 5 bara), dok se pri samom pumpanju mnogo energije troši na savladanjavnje otpora ventila.

Stvar izgleda prilično jednostavna pa ipak dešava se da početnici griješe i naprosto ne uspijevaju napumpati gumu. Važno je upoznati se i sa principom rada pumpe. Naime, većina pumpi ima “jezičak” na izlaznom dijelu koji se, nakon što se pumpa postavi na ventil gume, podiže ili spušta, ovisno o tipu pumpe. Uloga ovog podizanja ili spuštanja ventila je da se pomjeri dio unutar pumpe koji pritiska iglicu ventila (samo kod auto ventila) i tako omogućava upumpavanje zraka. Bez ovoga ćete bezuspješno pokušavati i trošiti energiju. Zato prethodno provjerite princip rada vaše pumpe.

Naravno, želimo vam što manje problema s gumama i da budete u što manje situacija gdje će vam ovi savjeti zatrebati.

meri
Ekonomist odlutao u vode novinarstva. Voli logiku, enigmatiku i osjecaj slobode u prirodi. Na planine se penje biciklom ili na skijama. Vozi zlatni Trek Remedy a na ture nosi Nikona. Moto: “Kada ostarim, želim da pricam šta sam radio u životu a ne šta sam želio da radim!”
http://www.mtb.ba

5 Replies to “Biciklistički ventili – kako pravilno napumpati gumu?

  1. Ovo je obicna, Cytec, pumpa koja kosta desetak KM kupljena prije 7-8 godina u Itersportu, Merkator. Ja je vise ne koristim jer sam nabavio bolju Cranckbrothers. No, danas svaki bike shop ima slicne pumpe koje ce obaviti svoj zadatak a kostaju od 5 do 30 KM. Neke imaju mogucnost pumpanja obje vrste ventila, a neke samo auto pa je potreban adapter.

  2. pozdrav za clanak. mozete mi reci koj e idealni pritiska Mpa-mislim da je mega paskal edinica u kojoj se meri pritisak gumee bicikla

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.