Biciklom do Plive i Une

Nije prošlo niti dvije sedmice od mog povratka sa međunarodne ture „Biciklom od Bledskog do Bodenskog jezera“ kad sam, prema prethodnom dogovoru sa mojim drugarom Senom, krenuo na trodnevnu turu do izvora Plive kod Šipova i dalje niz Unu do Martin Broda i Štrbačkog buka. Budući da sam lično odgovoran za Senino “inficiranje“ biciklizmom, isplanirao sam turu koju sam već vozio i za koju sam siguran da nije zahtijevna a s druge strane, u par dana pruža najbolje uvide u ljepote naše domovine.

PRVI DAN: Zahumsko sedlo-Kupres-Šipovo-izvor Plive.

Na start nas je dovezao Sakib, prijatelj koji je uvijek na usluzi kad su u pitanju vožnje na start ili prevoz na povratku sa biciklističke ture. Jutro je bilo svježe sa sjevercem u prsa, kada smo krenuli ka Ravanjskom polju i selima Donje i Gornje Ravno.

011 013

Makadamska cesta ide obodom Ravanjskog polja, da bi nakon prolaska kroz sela skrenula desno, na visoravan, odvojenu od Kupreškog polja niskim brežuljcima obraslih gustom, crnogoričnom šumom.

Uživamo u laganoj vožnji po prostranoj i pustoj visoravni i prvu stanku pravimo kod Rilićkog jezera, kome bi, istini za volju , bolje pristajao naziv Rilićka bara. Ipak krajolik je lijep i to je pravo mjesto za doručak, nakon kojeg se penjemo uz blagi prevoj i spuštamo u Kupreško polje.

020
Rilićko jezero

032 030

U daljini se ukaza skijaški centar Malovan a tek na kraju horizonta naziremo mjesto gdje bi se trebao nalaziti Kupres. Nekoliko kilometara prije samog grada uključujemo se na magistralnu cestu Bugojno-Kupres-Livno, i nakon petnaestak minuta vožnje na samom ulazu u Kupres skrećemo ka Šipovu.

044
Kupreško polje

Vožnja sjevernim obodom Kupreškog polja je kao stvorena za uživanje-skoro pusta cesta koja se valovito čas uzdiže, čas spušta, dok nam pogled slobodno luta po prostranim predjelima ove impozantne planinske visoravni. Na kraju polja počinje uspon do šumovitog prevoja a onda slijedi spust u dolinu rijeke Janj.

056 054

Skrećemo u Janjske otoke, biser prirode i nadaleko poznato izletište, gdje uz sendvič odmaramo na jednom od bezbroj otočića opkoljenih bistrom vodom rijeke, koja se neprekidno račva i preko sedrenih slapova nastavlja tok prema Šipovu.

068 081

Nešto iza dva sata popodne prolazimo kroz Šipovo i odmah nastavljamo uz Plivu, koja već na prvi pogled osvaja svojom jedinstvenom ljepotom.

084

Par kilometara prije izvora Plive obezbjeđujemo prenoćište u lijepo uređenom seoskom domaćinstvu, ostavljamo stvari u sobi i nakon kratkog odmora ponovo smo na biciklima. Do dva izvora Plive, jedan od drugog udaljenih pedesetak metara, vozimo svaki čas zastajkujući da fotografijom pokušamo uhvatiti bar nešto od ljepota ovog dara prirode.

093 095

101
Izvor Plive

112 110

Nakon obilaska izvora i izvrsne večere u seoskom domaćinstvu okruženog rukavcima Plive, vraćamo se u sobu i sjedeći na balkonu razmijenjujemo utiske prvog dana putovanja.

DRUGI DAN: Mlinište-Glamočko polje-Rore-Drvar-Martin Brod.

Rano ujutro poništavam ciklokompjuter sa ubilježenih tačno 90 km i ukrcavamo se u Caddy koji nas odvozi do Mliništa, šumovitog prevoja odakle započinjemo vožnju drugog dana putovanja. Nekoliko kilometara na startu vozimo uzbrdo pustom cestom, koja vijuga kroz gustu crnogoričnu šumu, a zatim započinje spust prema Glamočkom polju. Pred nama je kao na dlanu ogromno Glamočko polje, na čijem južnom kraju naziremo i sam grad, po kojem je ova visoravan i dobila ime.

123 125

133

Nešto prije Medenih Selišta skrećemo desno na makadamsku cestu koja nas vodi jugozapadnim krajem polja prema Rorama, spaljenom selu u kojem, čini se, više nema života. Na cijeloj dionici do Drvara nismo sreli više od četiri-pet auta, tako da smo u miru i tišini uživali u razgledanju obronaka i vrhova planine Šator i Klekovače.

145 157

156 158
Panorama Drvara i Martin Broda

U Drvar smo stigli nešto iza jedan sat popodne gdje smo ručali i nakon sat i po odmora,nastavili put ka Martin Brodu. Vrućina je bila paklena a uspon, bez imalo hlada, trajao je dobrih tri sata . Poprilično izmoreni i žedni, naizad smo se dočepali prevoja i vidikovca sagrađenog iznad kanjona Unca i Martin Broda, odakle puca pogled uzvodno uz Unu i krajeve sa druge strane granice, prema Doljanima, Gornjem i Donjem Lapcu. Spuštamo se u Marin Brod i odmah nakon osvježenja odlazimo u obilazak čuvenih slapova Une.

180 167

179

Umorni od pređenih 100 km tog dana i vožnje po avgustovskoj pripeci, uzimamo sobu u, navodno, renoviranom Hotelu i odmah nakon večera hvatamo se kreveta.

TREĆI DAN: Martin Brod – Kulen Vakuf – Orašac – Štrbački buk

Odmorni i svježi, vozimo makadamskom cestom niz Unu prema Kulen Vakufu, a zatim se u Orašcu odvajamo na uzak makadamski put koji vodi do Štrbačkog buka.

190 194

Nakon sedam km vožnje niz Unu, dolazimo do rampe Nacionalnog parka, gdje smo platili ulaz i napokon, poslije pređenih 30 km tog dana, stižemo na krajnji cilj našeg puta-Štrbački buk . Ovaj jedinstveni biser prirode zaista je lijepo uređen drvenim stazama sa ogradom i vidikovcima odakle se pruža nezaboravan pogled na slapove Une.

212
Štrbački buk

Nevoljko napuštamo ovaj prelijepi biser prirode i odlazimo prema Lohovu, mjestu nekih petnaestak kilometara uzvodno od Bihaća, na lokalitet Dvoslap, gdje u izvanredno uređenom etno restoranu, čekamo Sakiba koji će nas vratiti nazad u Konjic.

220 244

Na kraju, rezimirajući utiske sa netom završenog putovanja, obojica zaključujemo da je ova tura idealna za one koji žele za kratko vrijeme vidjeti neke od najljepših predjela naše domovine.

Tekst i fotografije: Esad Fejzagić

Esad Fejzagic
Strastveni biciklista u poznim godinama koji zbog toga rje?e vozi MTB ture, ali zato praktikuje višednevna turing bicikliranja po BiH i inostranstvu.