Kao prvo, najcesci uzrok boli kod zaljubljenika u biciklizam jesu koljena. Kada osjetite bol u koljenima najbolje je otici doktoru. Ne mora biti nista ozbiljno ali bolje sprijeciti nego lijeciti.

Ukoliko tijekom voznja osjetite bol u koljenu, sidjite sa bicikla, sjednite i stavite nogu u opusteni polozaj. Lagano savinite koljena i odmorite se desetak minuta. Mozete odmarajuci lagano i masirati okolne misice, ali lagano.

Morate li nastaviti voznju, vozite polagano i nemojte se suvise naprezati. Kad dodjete kuci stavite leda na koljeno ali nikako duze od 20 minuta (oko 10-15 optimalno). Tretman ponavljajte sto cesce u sljedecih 24 sata sa obaveznih sat ili dva razmaka.
Ne bi bilo naodmet uzeti neki od analgetika (poput aspirina), no opet nemojte se zalijetati u lijekove ukoliko nisu potrebni.

Sljedecih desetak dana nemojte voziti niti naprezati, dakle, puno hodati, trcati, penjati se uz stepenice… U slucaju da bol nikako ne prestaje niti se smanjuje, obavezno otidjite doktoru.

Ukoliko ste se udarili u koljeno, pali na njega ili vas je kamen pogodio i osjetite ostru bol pri daljnjem pokretanju, obavezno posjetite doktora!

Jedan od cestih uzroka bolova u koljenu je preveliko opterecenje na te vrlo vazne zglobove. Naime ukoliko vozite sa malim okretajem pedala, odnosno pod velikim optere?enjem, koljena mogu po?eti zaribavati (poput automobilskog motora!) što može dovesti do ve?ih ošte?enja. Kako biste to izbjegli, vozite se (pa ?ak i na uzbrdicama) sa najmanjim brojem okretaja od oko 60 u minuti.

Ali zašto uopce dolazi do takvih bolova, ne samo u koljeno ne i u le?ima i ostalim djelovima tijela!? Mogu biti dva uzroka tih bolova: neodgovaraju?a obu?a i neodgovaraju?e podešena bicikla (volan, sic…). Osim što vam zadaje bol neodgovaraju?e podešena bicikla vas i ?ini sporijima!

NAMJEŠTANJE SJEDALA:
Sjedalo mora biti tako namješteno da u najve?oj mogu?oj mjeri pruža oslonac vašem tijelu. Jer ako sic stoji previše nagnut unaprijed to rezultira pove?anim naporom koljena i ruku, a i ?ini vožnju neudobnijom jer s takvog sjedala tijekom vožnja klizite naprijed. Tako?er, ne valja niti da je sjedalo previše unazad nagnuto jer to može izazvati bolove u kralježnici.
Isto važan faktor je i visina sjedala. Evo kako namjestiti sicsjednite na sic i vozite se ali tako da samo PETAMA gazite po pedalama, podižite ili spuštajte sic dok ne namjestite da vam pri takvoj vožnji noga bude potpuno opružena u donjem položaju. Pri takvoj vožnji nemojte tijelo naginjati lijevo-desno, sjedite u istom položaju na biciklu. Sad kad ste podesili sic za takvu vožnju, vozite normalno gaze?i gornjim dijelom stopala kako i treba, koljena vas nikad ne?e boljeti, a snaga u nogama i pritisak na pedale je optimalan. Ovo vrijedi samo za XC, gradsku vožnju i sl. svakodnevne aktivnosti, a ne za DH i sl.

NAMJEŠTANJE VOLANA:
Ako je volan preblizu, previsoko, prenisko ili predaleko to bi moglo uzrokovati bolove u vratu, rukama, kralježnici i vratu.

?esti problemi i rješenja:

BOL U KOLJENIMA; povezan je sa neodgovaraju?om obu?om i loše podešenim sjedalom. Tako?er, ?esti uzrok boli u koljenima je i vožnja na premalom broju okretaja. Idealno je vrtiti pedale izme?u 70-100 okretaja u minuti. To možete pratiti sami ili pomo?u ciklokompjutera. Tako?er, postoje osobe kojima su noge neznatno razli?ite duljine pa ta neravnoteža djeluje na koljena. Takve osobe bi trebalo stavljati uloške u obu?u da smanji razliku.
Previsoko postavljeno sjedalo uzrokuje bol u stražnjem dijelu koljena, dok sjedalo koje je prenisko ili previše unaprijed postavljeno uzrokuje bol u prednjem dijelu koljena.
Nepravilni položaj nogu na pedalama koji može biti posljedica neodgovaraju?e obu?e može uzrokovati bolove na bo?nim stranama koljena.

BOL U VRATU; je posljedica prenisko ili predaleko postavljenog volana.

BOL U STOPALU; je posljedica premekane obu?e i/ili vožnje u previsokoj brzini koja uzrokuje pove?ani pritisak nogu na pedale.

BOL U RUKAMA; kako bi izbjegli bolove u rukama i ozlje?ivanje dlanova najbolje je nositi biciklisti?ke rukavice kojih ima u svakom bike-shopu za kupiti. Druga važna stvar je da u vožnji ruke uvijek moraju biti blago savinute u laktu ?ime se smanjuje pritisak udaraca na miši?e i kosti jer tako savijene ruke apsorbiraju udarce i neravnine.

PROBLEMI VEZANI UZ SJEDALA; neodgovaraju?a sjedala su veliki izvor problema. Udobna sjedala su jako važna. Mogu se u trgovinama kupiti sjedala raznih oblika i materijala. Tako postoje sjedala prilago?ena za sve voza?e i za sve na?ine vožnje. Postoje i specijalno prilago?ena sjedala za žene koja su dizajnirana da pružaju bolji oslonac.

Tags

 

5 komentara

  1. Orla kaže:

    Kao prvo, pozdrav iz Zagreba! Zanimljiv sajt, zanimljiva tema… Moje iskustvo s koljenima i biciklizmom je vrlo pozitivno. Naime, u?estalim hodanjem i planinarskim turama proteklih nekoliko godina, potpuno sam uništila ligamente, što je eskaliralo napuknucem kolateralnog ligamenta pred godinu dana. Nakon oporavka ortoped je kao “prigodne” aktivnosti naveo: plivanje i bicikliranje. Prije sam biciklirala umjereno (10-ak km dnevno na posao, jednom mjese?no neka duža tura), a sada puno više (jednom tjedno u prosjeku preko 50 km i cca 1000m visinske + dnevne ture do posla). Ne osjecam nikakavu bol u koljenima nakon napornijih tura. Kad radim takve visinske razlike hodajuci, sljedecih par dana šepam. Zato brzo sjednem na bajk i pedaliram, i koljena se za?as oporave. ?ula sam pri?e o bolovima u koljenu uzrokovanima isklju?ivo biciklizmom, i nikako mi nije jasno kako je to moguce, jer je meni osobno biciklizam anti-stres za koljena. Nakon ovog teksta mi je jasnije. ;)
    PS. Nadam se da cemo uskoro odpedalirati i neku od ovdje prikazanih tura.

  2. mekee kaže:

    Hvala na komplimentima i nadam se da se nekad vidimo ;)

    I da, naravno da je biciklizam mnogo prihvatljiviji za koljena, ali je ipak cinjenica da nepropisna voznja (na snagu a ne kadencu) dovodi do zamora i bolova.

  3. ed kaže:

    Ja imam poprili?nih problema s bolovima u koljenima na biciklu. Naravno, ne za neke manje ture, ali ture preko 100km mi baš unište koljena. Iz navedenog teksta bih rekao da je problem u prevelikom optere?enju. Pokušati ?u smanjiti optere?enje pa ?u vidjeti. Ina?e oduvijek imam problema s ligamentima i koljenima, valjda jednsotavno genetski.

  4. I want to ride my bicycle kaže:

    Pozdrav, narode, i sve pohvale za tekst, site i akcije koje radite.
    Ja imam problema sa koljenima. Ovo ljeto sam planirala da bicikliram mnogo vise nego prosle godine ali nisam jer su me koljena maltretirala. Podesila sam sic prema uputama koje ste dali. A sto se tice opterecenja to prilagodjavam terenu, ne znam kako bi drugacije :) PS: amater sam u voznji, ali ne amater-amater, nego malo visi nivo amatera :) Inace pored rekreativne voznje, bike koristim i kao prevozno sredstvo.
    Evo bas juce sam presla nekih 85 km i boljela su i koljena, i ledja, i vrat, i straznjica. Da napomenem nije to strasno, ali ako se moze sprijeciti ili ublaziti bilo bi dobro. Bike mi je solidan i solidan je sic, a imala sam i biciklisticke sa umetkom.

  5. kico01 kaže:

    vozdra raja ja sam do prije pet godina imo problema sa koljenima,artrose,istrosenost hrskavice i nadkoljenice i podkoljenice,srednji meniskusi obostrano.uradim rendgen i mri i odem kod dr.on hoce da uradi artroskopiju i ja pitam hocel poslije biti bolje ,on kaze to je samo u dg.svrhe pa onda ja necu da operisem kad mi nece bit bolje.ja pitah sta ce mi drugo pomoc on kaze voznja cikla i plivanje.ja odem na fizio da mi pokazu par vijezbi za jacanje qadricepsa(veliki misic na nadkoljenici sa 4 glave) .od tad vozim trkace i brdsko ciklo plivam, izmedju vjezbe, bar 2x u hevti i vec 3 godine zivim bez bolova u koljenima, a i bolovi u ledjima sto sam ponekad imo su nestali.ovog ljeta smo iz miricine kant tuzla preko sarajeva (tu smo spavali)otisli na prelijepu bunu .prosle godine preko doboja travnika g.vakuf prozora rame livna u b.vodu.iduce godine idemo bihac -srebrenica.pozdrav jk.

Ostavite komentar